31.3.07

Bilbeny des d'Àsia (IV) - El gran ull que gira


Amics i amigues,

Us envo una nova postal. Aquest cop mes petita i mes intimista. Pero que expressa tambe com l'ambient d'aqui influeix sobre la consciencia. No correu, que les paraules perden el seu gust. Bon profit i fins aviat.



EL GRAN ULL QUE GIRA

Just al mig del gran ull que gira, sóc.
Just al mig del meu ull, on els meus ossos
i l'esquelet del temps fan un sol cos.
Allà on la llum de tots els actes porta
un cor nou als nous éssers, ara sóc.

No hi ha ningú a l'entorn, però hi és totom
i la gran nit dels dies obre el solc
infinit de la vida i la claror.
Sóc en mi: sóc en tot i en res alora.
El sol d'avui serà el de cada jorn.


Jordi Bilbeny
Katmandú, 22 de febrer del 2007

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Bilbeny des d'Àsia (III) - Buda i la recerca de la veritat


Llegint un llibre sobre La Vipassana, que es una forma de meditacio budista, que ha estat recuperada quasi de l'oblit i estesa novament per tot el mon per un mestre de la meditacio, com es l'S.N. Goenka, he trobat un fragment dels ensenyamnts de Buda que afecten de ple el camp de la recerca istorica, en tant que la istoria es tambe o vol ser un reportatge veridic sobre es fets.

Com que em sembla d'importancia capital tot allo que fa referencia a la veritat, no nomes com a document, sino fonamntalment com a reflexio, em complac a transcriure aqui els mots d'aquest savi oriental, per si algu els podia emprar com a referent. Com a referent etic de vida, pero aora com a pauta de probitat intellectual insubornable.

Heu-os aqui:

"No us limiteu a creure quasevol cosa que se us digui, o qualsevol cosa que hagi estat mantinguda des de generacons enrere, o qualsvol cosa que sigui d'opnio general, o quasvol cosa que diguin les scriptures. No accpteu res com a veritable per simpe deduccio o inferencia, o per considerar que te aparensa de ser-ho, o enduts per una detrminada opinio subjectiva, o per la seva versemblansa, o perque el vostre mestre us digui que ho es. Pero quan sapigueu pels vostres propis mitjans que <>, llavors els heu d'abandonar" (p. 31). I en un altre paragraf del llibre, Buda tambe ensenya: "Sigueu cadascu de vosaltres la vostra propia illa. sigueu el vostre propi refugi. Feu que la veritat sigui la vostra illa, feu que la veritat sigui el vostre refugi; no hi ha cap mes altre refugi" (p. 32), es clar, que la veritat.

Llavors, recollint aquestes paraules, en William Hart, que es l'autor del llibre, anota: "L'autoritat suprema la constitueix la propia experiencia de la veritat: no s'ha d'acceptar re basant-nos nomes en la fe: ho hem d'examinar tot a fi de veure si es logic, practic i profitos. Ni tan sols l'examen raonat d'un ensenyament es suficient per acceptar-lo intellectualment com a veritable. Si volem beneficiar-nos de la veritat, hem d'experimentar-la directament" (WILLIAM HART, La Vipassana. El arte de la meditacion; col. Luz de Oriente-14, Editorial Edaf, SA; Madrid, 3a ed., 2005)

Em sembla que son uns mots elogiosos per la tasca de la FEHC i la de tot investigador que fugint dels caramels de les enraonies i de la istoria adulterada, esdeve esclau de la seva recerca insubornable de la veritat.

Jordi Bilbeny

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26.3.07

El Rei Juan Carles I és rei de Jerusalem


http://www.hola.com/casasreales/2004/12/21/sq-reyjerusalen/

21 DICIEMBRE 2004
En Navidad, mientras el belén aguarda junto al árbol cargado de adornos, las miradas convergen, como es lógico, hacia la tierra donde nació y transcurrió la vida de Jesús.

El Niño nació en Belén, cerca de Jerusalén, esa ciudad, llamada santa, donde Cristo entró triunfante algunos años después. Pero el Reino de Jerusalén no se constituyó hasta el 22 de julio de 1099, como consecuencia de la Primera Cruzada. Fecha en la que Godofredo de Bouillon ascendió al trono. A él, la tradición le atribuye el primer volumen de leyes, redactado por su corte, así como el Livre du roi, otro cuerpo jurídico de su reinado, que se conserva aún en nuestros días... Se había instituido el Reino de Jerusalén en un breve, pero intenso, periodo.

Federico II, Rey de Jerusalén
Tan sólo un año después de convertirse en Rey, en 1100, don Godofredo falleció. No obstante, con él no fenecieron los ideales monárquicos y lo sucedió Balduino. Pasaron los años y Federico II de Alemania, al contraer matrimonio con Constanza de Aragón, se hizo con el título de Rey de Sicilia. Esa isla, bañada por varios mares, pequeña, pero al mismo tiempo majestuosa, encontró en Federico a un Rey humanista, sabio, amante de las artes y también del ocio. De un ocio razonable. Para él lo fue la caza y el ajedrez. Sus méritos han trascendido a la Historia como el artífice de la restauración de los Estados Sicilianos. Luchó y negoció con los turcos y así obtuvo el Santo Sepulcro, donde se depositó brevemente el cuerpo de Cristo, después de su muerte. Corría el año 1229, cuando Federico, excomulgado varias veces, por no cumplir su voto de cruzada, con una vida llena de contrastes, de luces y de sombras, se autoproclamó Rey de Jerusalén.

El título llega a España
Después de su muerte, acaecida en 1250, su título de Rey de Jerusalén emparentó con la realeza española del momento -Pedro III de Aragón contrajo nupcias con la nieta de Federico II. Fue el primer capítulo de su historia unida a la de la Corona española.

Al recorrer la Capilla Real de Granada, el visitante se encuentra con unas palabras, que encierran todo un tiempo de nuestra historia: “Esta capilla mandaron edificar los muy católicos don Fernando y doña Isabel, rey y reina de las Españas, de Nápoles, Sicilia, Jerusalen...”.

El 20 de abril de 1761, Su Majestad el rey Carlos III, firma el Reglamento de Montepío para la fundación y establecimiento del Monte de Piedad. Era una institución que España cuidó con esmero, porque, con ella se brindaría protección y asistencia a las viudas y a los hijos de quienes habían dado sus vidas. El documento no puede ser más elocuente: “Yo, Carlos (...) Rey de Jerusalén...”.

Don Juan Carlos I, Rey de España, es también, como sus antepasados, Rey de Jerusalén. Y, por qué no decirlo, Rey de dos reinos.


Increible. Hi ha que veure quina visió tenen aquesta gent de la història. No calen comentaris.

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21.3.07

Un estudi històric analitza les relacions entre Catalunya i França al segle XVII


El Punt 18/03/2007
V. GAILLARD. Barcelona

Com es va modificar la identitat catalana durant les lluites entre les corones hispànica i francesa en la segona meitat del segle XVII? Partint de la guerra dels Segadors el 1640, en què França va ser percebuda com a protectora de les llibertats catalanes, i fins al 1700, en què la monarquia de Lluís XIV havia annexat el Rosselló i els comtats aixecant-se com una amenaça, l'evolució és complexa i contradictòria. L'historiador Òscar Jané Checa s'endinsa en aquest període fosc per analitzar l'origen del que anomena «la mania als francesos» a Catalunya i França al segle XVII. Identitats, contraidentitats i ideologies a l'època moderna (1640-1700) (Editorial Afers), un estudi presentat aquesta setmana a la llibreria Laie de Barcelona. «És un moment cabdal per a la història de Catalunya moderna perquè la part del nord passa a ser francesa amb el Tractat dels Pirineus, el 1659.» El professor de la Universitat de Perpinyà Joan Peytaví i Deixona, destaca que l'estudi pren els comtats del Rosselló i la Cerdanya com a «laboratori» per analitzar el tema de les identitats. «El sentiment identitari als comtats, que es veuen amenaçats pels soldats francesos, provoca una contraidentitat antifrancesa. El francès apareix com un element cristal·litzador i passa de ser un enemic conjuntural a un d'estructural.»

Jané ha dedicat la primera part de l'estudi «Idees i (contra)identitats» a buscar les arrels del conflicte. La segona part, «Catalunya i la política francesa», revisa la relacions a nivell polític. «Es una evolució de 60 anys. El 1659 és una data simbòlica, perquè va ser després que els francesos van començar a construir una frontera militar», comenta l'historiador. La tercera, «Imatges, realitat i identitats», exposa les percepcions del francesos.

Per elaborar l'estudi, Jané ha consultat els arxius de les dues bandes dels Pirineus per aportar «les visions d'un costat i l'altre». Inclou, entre altres dades, l'exemple de Ramon Trobat, que va arribar a ser intendent del Rosselló al servei de Lluís XIV i que –segons l'editor d'Afers, Vicent Olmos– és el paradigma del canvi ideològic de refermament de l'odi contra els francesos.

Òscar Jané, doctor en història per la Universitat de Tolosa i per la UAB, acaba de llançar una revista cultural en francès i català, Mirmanda (nom de la ciutat llegendària referenciada per Verdaguer), que obre amb un especial dedicat al filòsof Joan Borrell, i recull articles de Jacques Rancière i Jordi Estivill, entre altres autors.

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19.3.07

"És una llei de la història d'Espanya la necessitat de bombardejar Barcelona cada cinquanta anys" Manuel Azaña



"La dona es brinca i l'home es trinca", diuen. I això mateix pensen amb relació a catalans i bascos. Ja ho deia Manuel Azaña: "És una llei de la història d'Espanya la necessitat de bombardejar Barcelona cada cinquanta anys. El sistema de Felip V era injust i dur, però sòlid i còmode. Ha servit per a dos segles".

Font: "La cerrazón contra el poble basc"
per Víctor Alexandre
dimarts, 13 març 2007
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18.3.07

La cacera de bruixes a Catalunya s. XVI-XVII





Si ja heu vist el post anterior:
La Inquisició va ser una eina política I DE CASTELLANITZACIÓ contra la Corona d'Aragó

Entendreu perfectament les imatges de l'exposició "Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya" del MHC, que s'expliquen per si mateixes.

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La història, als jutjats


(Article d'EL PAIS del 16/02/07)

La historia, en los juzgados

Hijos y nietos de franquistas pontevedreses demandan a un investigador gallego

ÓSCAR IGLESIAS - Santiago - 16/02/2007


A la salida del juzgado de paz de Cerdedo, ayer, un vecino gritó desde su casa "¡Viva Franco!". Sin una explícita relación causa-efecto, casi simultáneamente, el Gobierno gallego, la Real Academia Galega, las tres universidades y el Consello da Cultura Galega manifestaron su apoyo al historiador Dionisio Pereira, autor de referencia en temas relacionados con el asociacionismo obrero en Galicia y la represión -terrible- en el mar.

Paul Preston, Ángel Viñas, Julio Aróstegui o Josep Fontana ya lo habían hecho, en una lista que sigue sumando adhesiones desde todos los estamentos de la sociedad gallega, a los que ayer se añadieron escritores como Suso de Toro o Manuel Rivas. El historiador gallego acudía al juzgado para responder por un relato incluido en la primera versión de su libro La II República y la represión en la comarca de Cerdedo, un ayuntamiento pontevedrés de 4.000 habitantes. Entre el 11 y el 12 de agosto de 1936, en Cerdedo murieron siete personas sin constancia documental. Pereira intentó reflejarla tras numerosas entrevistas con ancianos de la zona. Lo hizo así: "Personas señaladas por su participación en los asesinatos y maltratos o como instigadores de los mismos: Ángel, Luis y Manuel Gutiérrez Torres (jefe de Falange, alcalde de Cerdedo en los cuarenta y cincuenta), Eligio y Francisco Nieto (falangistas)".

El párrafo vio la luz en 2003, dentro del relatorio de las actas del I Congreso sobre la Represión Franquista. Pero la publicidad llegó en 2006, cuando la asociación cultural Verbo Xido editó el libro, con el patrocinio de Cultura, al albur del Ano da Memoria que siguió a la entrada de la izquierda en el Gobierno de Galicia. En la versión final, Pereira añadió "presunta" a la implicación de estas personas "en diversas manifestaciones de esta represión", además de citarlas con iniciales. Ayer respondió a las dos demandas de conciliación presentadas por los hijos y nietos de los imputados retroactivos, residentes en Pontevedra y -según fuentes cercanas- "gente demócrata". "Los hay hasta filosocialistas. Uno de ellos participaba en las excursiones campestres de Verbo Xido hasta que empezaron a acusar a su padre", dicen.

"Él habla de unos 'señores que dicen'. Yo digo que no dicen", señala el abogado

El abogado de los conciliantes, Santiago Taibo, relató a este periódico que las familias afectadas "pretenden salvaguardar el derecho al honor de sus antecesores". "En el libro de 2006 pone 'presuntas', pero el nudo gordiano es la primera versión". Para Taibo, "la única prueba de Pereira son testimonios. Él habla de 'unos señores que dicen'... Yo digo que no dicen". El abogado también cuestiona la pertenencia de Manuel Gutiérrez a Falange en los días posteriores al 18 de julio de 1936. "Manuel entonces estudiaba Farmacia", aseguró. "En todo caso, quien tendrá que demostrar que Manuel fue un asesino es Pereira".

No hubo conciliación, y Pereira podría enfrentarse ahora a una demanda civil. Los herederos de los afectados exigen que se retracte y una indemnización todavía por definir. "Mis fuentes viven en Cerdedo", dice Pereira, "y debo protegerlas". "¿Cómo se documenta una muerte pararregular sin acudir a fuentes orales?", se pregunta. "Ni quiero ni puedo retractarme", señala. "Está en juego la dignidad de las víctimas".

"Si los hijos no quisieron hablar de lo que les pasó a sus padres, habrá que defender la posibilidad de que hablen los nietos", apuntó Ramón Villares, presidente del Consello da Cultura Galega. En el 70 aniversario del 18 de julio, la asociación Verbo Xido inauguró un pequeño monumento en Pedre en memoria de los canteros de la CNT Secundino Bugallo y Francisco Arca. No tardó en ser arrasado, pero ya lo han repuesto.

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Regne d’Aragó?


(Carta publicada a l'AVUI del 26/01/07)

El cap de setmana passat el Telenotícies de TV3 vaparlar de la reunió dels presidents de Catalunya, València, Balears i Aragó al Palau del Lloctinent per instituir un nou patronat de l’Arxiu de la Corona d’Aragó (ACA). És indignant el profund desconeixement de la història del nostre país per part dels periodistes que van presentar la informació.

És absolutament erroni anomenar Regne d’Aragó el conjunt d’aquests quatre territoris, perquè de Regne d’Aragó només hi havia el que geogràficament correspondria ambl’actual comunitat autònoma de l’Aragó, amb capital a Saragossa. Per contra, la Corona d’Aragó –amb capital a Barcelona– era la sumade molts Estats: el Principat de Catalunya, el Regne de València, el Regne de Mallorca, el Regne d’Aragó, el Regne de Sicília, el Regne de Jerusalem...

A més, cal deixar constància que els lligalls medievals dipositats a l’ACA corresponen bàsicament a l’antic Arxiu Reial de Barcelona.

Rubèn Novoa i Arranz

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On amagarem les quatre columnes


(Article d'EL PUNT del 01/03/07)

A hores d'ara, la Xarxa d'Entitats Cíviques i Culturals encara no té cap seguretat sobre l'emplaçament de les quatre columnes de Puig i Cadafalc.

La regidoria de Cultura continua marejant la perdiu; que si al costat del pavelló Ludwig Mies van der Rohe, que si al costat del pavelló Itàlia. El cas, però, és que l'esmentada regidoria sembla disposada a enfrontar-se amb la societat civil organitzada que ja fa anys que reclama com el millor emplaçament la plaça Marquès de Foronda, just en un pla superior situat darrere la font de Carles Buïgas i abans del Palau Nacional, un espai tan gran com un camp de futbol i completament buit.

No hi ha cap raó tècnica, econòmica o estètica que impedeixi la seva autèntica restitució d'acord amb la memòria històrica i amb el pensament de Puig i Cadafalc que les va situar (1919-1928) convivint durant molt de temps amb el Palau Nacional fins que el dictador Primo de Rivera les va fer enderrocar per esborrar el simbolisme de les quatre barres catalanes. Ara, després de trenta anys de democràcia es torna a plantejar com amagar aquest simbolisme i se les situa de perfil, de manera que un observador situat a l'avinguda Reina Maria Cristina només en vegi una.

La decisió és política i a les mans de l'Ajuntament està no cometre un bunyol tan irreparable com vergonyant. Els fa por que es vegi la representació catalana de les quatre columnes?


Enric Padrosa, Associaió Josep Narcís Roca i Ferreras

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11.3.07

Seleccions catalanes camí cap a l'oficialitat


Expulsió provisional
AVUI 20/02/07

Inèdit La Federació Espanyola de Karate expedienta la Catalana amb la suspensió dels drets federatius per haver competit internacionalment Vell L'argument és suplantació en la representativitat d'Espanya
(Jordi Cortada)


La lluita de les federacions catalanes per obrir-se camí a nivell internacional ha topat amb una nova modalitat d'obstacle, o ajut, segons com es miri. La Federació Espanyola de Karate (FEK) ha obert un expedient sancionador contra la Federació Catalana de Karate (FCK), que inclou la suspensió absoluta dels drets federatius -eufemisme que vol dir expulsió provisional-, per haver participat en una competició internacional.

Els fets es remunten al cap de setmana del 20 al 22 d'octubre passat, a Hannover, on es van fer els Mundials júnior i infantil de la World Karate Confederation (WKC), un organisme privat escindit de la Federació Internacional (WKF) ara fa 11 anys justament per obrir el ventall internacional a més d'una federació per Estat.


Inscripció formal

Catalunya va formalitzar a Hannover la inscripció a la WKC, va participar en els campionats i hi va destacar, amb un 12è lloc al medaller júnior per l'or d'Elisabet Gordon en kata modalitat shito ryu, la plata en kumite per equips femenins modalitat sanbon i el bronze de Katia Barranco en kumite modalitat ippon.

La reacció de la FEK, amb l'obertura de l'expedient, no ha estat motivada pel fet d'associar-se a una federació paral·lela (no reconeguda pel COI), sinó per "haver suplantat la representativitat internacional d'Espanya, reservada a la Federació Espanyola", segons ha explicat a l'AVUI el secretari general de la FCK, Àngel Catalán Guallar.

La decisió espanyola es basa, segons explica Catalán, en el fet que "al butlletí d'inscripció posava «Federació Catalana de Karate» i entre parèntesi «Spain», però ho posava perquè, ni que sigui administrativament, veníem d'aquest Estat". "El que és evident és que representem la Federació Catalana, i si vols dir-ho així, Catalunya, i als podis i cerimònies hi vam anar amb la senyera", afegeix el secretari general de la FCK.

Arguments a banda, la sorpresa per a l'organisme català arriba pel fet que els mateixos reglaments de la FEK preveuen sancions a les "federacions autonòmiques" exclusivament econòmiques. "Concretament, entre mig milió i cinc milions de les antigues pessetes", indica Catalán.

A més, l'article setè de la Federació Catalana, entitat jurídicament independent, diu ben clar que "les normes i reglaments de la FEK només s'aplicaran a la FCK [...] quan s'actuï en competicions oficials d'àmbit estatal". Catalán també titlla la decisió de la FEK d'"oportunista". "El seu president [Faustino Soria Morales] té molt clar què ha de fer en relació a Catalunya en aquestes qüestions", afegeix el dirigent federatiu.


Mundials al juny

El secretari general de la FCK també destaca la "molt bona resposta" de suport de les autoritats esportives catalanes davant un cas que encara està en plena tramitació i pendent de negociacions a alt nivell. De moment, els esportistes catalans dependran de "la bona voluntat" de la FEK per competir a nivell estatal, però la FCK no aturarà del tot la feina. "Seguirem fent els exàmens de cinturó negre, per exemple", explica Catalán.

La FCK va optar per acostar-se a la federació internacional paral·lela després que a l'últim campionat d'Europa de les Regions la Federació Espanyola -que en els seus primers anys de vida tenia una relació molt estreta amb estaments militars- retallés dràsticament la presència d'esportistes catalans. Cal afegir que del 21 al 24 de juny se celebraran a Bèrgam (Itàlia) els Mundials absoluts de la WKC, i Catalunya té intenció de participar-hi.

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Banderes als Països Baixos


(Enviat per en Pau Mora)

He llegit això i m'ha semblat una mica sospitós (el que fa mirar amb ulls crítics!):

"Cuando los Países Bajos se sublevaron contra el rey Felipe II de España los rebeldes combatían con los colores naranja, blanco y azul, los colores del escudo de armas del Príncipe de Orange. La bandera tricolor se convirtiera en el símbolo del Príncipe de Orange y que recibiera el nombre de "la bandera del Príncipe". No se sabe cuándo se desplegó por primera vez, pero sí que aparece en ilustraciones que datan del comienzo de la Guerra de la Independencia. La bandera estaba compuesta por tres, a veces seis o incluso nueve franjas horizontales, pero también tuvo la forma de rayos que radiaban de un centro. Los colores no tenían un orden fijo y no fue hasta finales del siglo XVI que se alcanzó cierta uniformidad. Después de 1630, la franja naranja fue sustituida poco a poco por una roja, como así se puede apreciar en cuadros de la época. Teniendo en cuenta que no había ninguna razón política para quitar el naranja, la explicación puede residir en el hecho de que el naranja y el azul celeste son dos colores apagados y mucho más difíciles de distinguir en el mar que el rojo y el azul marino. Cualquiera que sea la razón, lo que sí es seguro es que desde aproximadamente 1630 la bandera nacional siempre ha sido de color rojo, blanco y azul y que siempre se le ha llamado, la bandera del Príncipe."

En fi, que no "se sap" perquè a partir del 1630 es va canviar el taronja pel vermell. Podria ser que volguessin apropiar-se el nostre vermell?

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4.3.07

Cuba = la Cabana ?


(Enviat per en Jordi Mas)


Oi que en Bilbeny diu que Havana ha de venir de cabana?

Doncs potser n'ha quedat un rastre.



20/02/2007 ESDEVENIMENT MULTITUDINARI A CUBA

Castro, supervendes

- 'Cien horas con Fidel' es converteix en el llibre més venut de la fira literària de l'Havana
- La desaparició mediàtica del líder cubà desperta l'interès popular

HUGO LUIS SÁNCHEZ
L'HAVANA

No ha sorprès a ningú la notícia que el llibre Cien horas con Fidel fos el més venut de la 15a Fira Internacional del Llibre de l'Havana, que va acabar diumenge passat a la seu de la Fortaleza de La Cabaña, de la qual en el seu dia el rei Carles III va dir que, a causa del cost de la construcció, bé podria ser vista des de Madrid.

Sense proposar-s'ho, la llarga entrevista al líder cubà realitzada per Ignacio Ramonet, un francès-espanyol, segons se'l presenta aquí, va tenir el millor màrqueting: el creixent interès de la ciutadania per saber més coses de Fidel Castro, marcat per la seva sortida temporal de l'escena política nacional des de l'agost, provocada pel deteriorament del seu estat de salut.

A això s'hi suma que el líder cubà gairebé va desaparèixer del tot dels mitjans de difusió, molt lluny del seu estil d'estar sempre present i comentar-ho tot, des de l'enfrontament amb el seu acarnissat arxienemic, els EUA, fins a apreciacions meteorològiques, passant per l'agricultura o per l'estalvi energètic, en què tenia concentrats els seus esforços fins que va ser necessari operar-lo i va passar el comandament al seu germà Raúl.

Indagacions de Chávez

De la nit al dia, el rumor va venir a omplir aquest buit, excepte les escasses oportunitats en què es passaven algunes imatges de l'estadista convalescent, el seu amic, el president veneçolà, Hugo Chávez, avançava una mica respecte a la recuperació del mandatari amb comunicats mèdics des de Caracas o arribaven detalls de Raúl Castro.

Del llibre de Ramonet se'n va parlar força, però sobretot d'aquesta segona edició ampliada, perquè la primera gairebé no la va veure ningú, no apareixia per enlloc. Era la pregunta constant a les llibreries i la resposta dels venedors sempre era la mateixa: "No ho sé". També la gent s'ho preguntava. Ningú tenia una resposta positiva.

Ara se sap que l'edició es va haver de reservar per a la fira, que és el principal esdeveniment literari del país, àvid de veure nous títols, que si no és en aquesta oportunitat difícilment els podran adquirir en una altra ocasió. La xifra de llibres comprats supera el milió d'exemplars aquesta vegada i van assistir a la trobada de La Cabaña més de 650.000 visitants, amb un percentatge molt elevat de nens arrossegant els seus pares per tot aquell enorme recinte. De Cien horas con Fidel se'n van vendre 22.000 exemplars, segons el president del comitè organitzador de la fira, Iroel Sánchez.

De la passejada pel recinte en destacava la imatge d'un escolar portant entre les mans Cien horas con Fidel al costat d'algun volum de Juan Padrón, el caricaturista local que fanatitza els nens amb els seus personatges de Mambifes, els patriotes que lluitaven contra la colònia, o vampirs en el seu afany de poder viure a ple sol i no haver de dependre de les ombres de la nit. N'hi havia prou de recórrer l'exposició per adonar-se que era una cosa molt usual.

Hi ha dos factors que en aquest punt s'han de tenir en compte: l'hàbit de lectura a Cuba és gran i augmenta, més entre la infància, i que dels llibres se'n pot dir que, en alguna mesura, estan a l'abast de gairebé totes les butxaques. Un títol car pot costar un dòlar (76 cèntims d'euro), però el salari mitjà deu rondar els 15 dòlars (11 euros). Càlcul molt difícil de fer --si car o barat-- perquè part de la cistella bàsica de la compra està subsidiada i la salut i l'educació són gratuïtes. En canvi, 12 euros són 12 euros.

Altres títols de caire polític també perseguits pels lectors van ser sobre la figura d'Ernesto Che Guevara. En primer lloc hi havia Memorias en tu mochila i La muchacha de la guerrilla del 'Che'.

La fira prosseguirà ara recorrent la resta de l'Illa, però va tancar les portes a La Cabaña, erigida en el lloc escollit pels anglesos per ocupar l'Havana el 1762 i recordada també perquè als murs dels seus fossats es realitzaven els afusellaments, la forma que estableix la llei per a les execucions.

La Cabaña és avui un emblema cultural, de fira en fira, que per a l'any que ve tindrà com a convidada Galícia, i Fidel segueix sent el líder de la Revolució, encara que gairebé no se'l vegi. La consigna diu: "Se sent, se sent, Fidel està present".


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Oda a Espanya


(Enviat per Eduard Guiu)

Amics,

curiós paral·lelisme entre aquest articlet d'opinió de l'antiga Vanguardia EspaÑola i l'Oda a Espanya de Maragall.

Em pregunto si estem davant d'una nova renaixença, un nou...centisme del XXI o qué dimonis. En qualsevol cas, no penso que la LV faci por a gaire gent. EMPERO, per arrivar a Ítaca sempre cal un primer pas (o es tractava d'un bals on més d'un acabarem marejats?). En definitiva, al Sr Godó sembla que li ha donat per llegir a l'Avi (no pas a en Macià, sinó al d'en Maragall). Bé, no guardo pas cap esperança que l'antiga Vanguardia EspaÑola es normalitzi, per a això ja té a l'Avui, empero, ho sento com un primer pas (o era una estacada al poder omnímode socialista del qual més d'un acabarem atonyinats?). En definitiva, curiós i reivindicatiu article.





Escuche, Presidente

Viene de la primera página / José Luis Rodríguez Zapatero viene a Barcelona en un momento delicado, aunque los sensores registren menos ruido político que hace unos meses. La procesión esta vez es más silenciosa. Hay enfado y ese enfado comienza a abarcar un amplio arco social.

Hay enfado con la política convencional - las magulladuras provocadas por el laberíntico debate del Estatut y la agónica crisis del anterior gobierno de la Generalitat aún son visibles-; hay enfado por las maniobras que se observan en el desfiladero del Tribunal Constitucional con el Estatut en el punto de mira; hay enfado - y mucho- por el mal funcionamiento de un servicio público básico como son los trenes de cercanías; y hay enfado ante la posibilidad de que los intereses del actual grupo dirigente de la compañía Iberia condenen el aeropuerto de El Prat, en fase de ampliación, a un papel secundario. Hay enfado y subsiste una sensación de maltrato. De un injusto maltrato, pese a los errores cometidos por la política catalana en los últimos años - no sólo en la última legislatura-, que no deben ser soslayados.

Escuche, Presidente. Catalunya no sólo es esa orgullosa nación a la que hace referencia el Estatut d´Autonomia aprobado por la Cortes españolas con el apoyo de su Gobierno y de su partido. Catalunya es uno de los tres grandes motores de la economía española. Catalunya contiene uno de los tres grandes sistemas metropolitanos de la península Ibérica (junto con Madrid y Lisboa). Pues bien, en esta Catalunya básica sistema para el óptimo funcionamiento del España, los trenes no funcionan. La gente llega tarde al trabajo y regresa mal a sus casas, sin que la compañía Renfe sepa ofrecer a los usuarios un trato decente. Sin que la ministra del ramo, la señora Magdalena Álvarez, haya tenido hasta la fecha la sensibilidad de pedir disculpas públicas por el fiasco. Ya el pasado mes de julio, la ministra de Fomento tuvo que dar explicaciones de urgencia sobre un inaudito motín laboral en las pistas de aterrizaje del aeropuerto de El Prat, que en países de nuestro entorno hubiese comportado una inmediata alerta del ejército. La señora ministra de Fomento, forjada en los tranquilos meandros de la política andaluza, persona de firme carácter y talante voluntarioso, parece tenerle miedo a los aspectos más problemáticos de la realidad catalana. Prueba de ello es que, en fecha muy reciente, la vicepresidenta María Teresa Fernández de la Vega ha debido cargar sobre sus hombros la petición de disculpas a los usuarios; gesto que le honra.

La culpa del desbarajuste seguramente no corresponde en exclusiva al actual Gobierno. Los retrasos en las infraestructuras siempre pasan factura al cabo de un tiempo. Pero al Gobierno, como dicen los castizos, se llega llorado. La "herencia recibida" no puede ser un cómodo parapeto.

Escuche, Presidente. Barcelona, que en 1992 contribuyó de una manera muy importante a fijar en el mundo la imagen de una España moderna, dinámica y ambiciosa, no quiere especializarse como la Disneylandia de todos los adolescentes europeos con ganas de juerga. Bienvenidos sean los turistas, atraídos por el aura persistente del 92; bienvenidos los estudiantes Erasmus; bienvenidos los vuelos de bajo coste, pero Barcelona, antaño indiscutible capital industrial de España, no quiere ser una Niza alocada en la Europa posmoderna.


La España en red, ¿cuándo?

Evidentemente, el futuro de Barcelona, y, por consiguiente, el de Catalunya, reside en el esfuerzo y el talento de sus gentes. Barcelona y Catalunya serán lo que, en el fondo, deseen ser. Pero deben tener los instrumentos adecuados para ello. Deben tener la libertad de ser. Por ello, Barcelona no puede plegarse resignadamente a según qué designios aeroportuarios. En la actual Europa comunitaria, sólo en Rumanía y España los aeropuertos son gestionados por organismos estatales centralizados.

Los intereses de la compañía Iberia, antiguo monopolio público, al cual el Estado ha ofrecido el usufructo de la gigantesca terminal T4 en Madrid, son legítimos, pero no constituyen un dogma de fe. No vamos a descubrir el Mediterráneo: las compañías privatizadas han heredado de los antiguos monopolios estatales una gran capacidad de lobby en Madrid. Su influencia en los pasillos del poder sigue siendo muy alta.

Escuche, Presidente. Al llegar al Gobierno, usted prometió revisar a fondo la España radial, impulsada con ardor por el anterior Ejecutivo, que nos conducía de manera irreversible a un país deforme: un centro gigantesco y unas periferias debilitadas, subalternas y provincializadas. No negaremos que usted ha dado pasos en la dirección prometida, pero quizás esté llegando la hora de la verdad. Así lo están entendiendo importantes sectores de la sociedad civil catalana que en las próximas semanas harán oír su voz, en una iniciativa muy valiosa para el buen funcionamiento de esa democracia deliberativa que tanto seduce a sus estrategas en la Moncloa.

Los catalanes siempre piden, quizá opine alguno. Los catalanes quieren ser tenidos en cuenta y respetados por lo que han sido, por lo que son y por lo que aportan, que no es poco. Los catalanes han cometido errores, evidentemente. La política catalana ha pecado estos últimos años de un exceso de frivolidad, jaleada insensatamente por algunos intelectuales. Catalunya debiera haber comprendido la gran importancia estratégica del factor metropolitano de Barcelona, antes de embarcarse en batallas internas que hoy se revelan estériles. Algunas discusiones del pasado causan hoy sonrojo: hace quince años en Barcelona se discutía acaloradamente sobre si se debían construir ¡ocho o doce hoteles! La autocrítica es sana, sobre todo porque constituye un ejercicio hoy bastante infrecuente en España, pero no erremos el diagnóstico. El problema no es Catalunya. La cuestión es otra: es la viabilidad de una España que sepa ser fuerte desde la complejidad.

Escuche, Presidente, el malestar que late en muchos pliegues de la sociedad catalana. Un malestar que no se puede resolver con zalamerías, astucias y silencios cautamente administrados. Escuche, por favor; de la misma manera que la sociedad catalana le ha escuchado a usted estos últimos años, en momentos complicados e incluso dramáticos.

LV - 01-03-2007 p22.





Emperò al final de l'Oda a Espanya, hi va haver una mascletà que va durar 40 anys (i no, Espanya no escolta, Sr Godó; no faci el fatxenda que encara li vindrà un nou Galinsoga a dirigir la tasca).

Només comparable al precedent festival que va succeir al Tractat d'Utrecht, i on varem fer, de nou, d'ase del cops. (perdoneu l'us de la primera persona del plural, quan possiblement, els meus gens fossin de l'altra bàndol, en definitiva, "sic transit gloria" i "a cagar, a la via!" -...aprofitant que continuen fomuts-)

Eduard.
PS, Oda a Espanya - http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/12095
Catalunya - 1898.

www.HistoCat.cat

1.3.07

Himmler buscó el Grial en Montserrat


(Article publicat a: LA CONTRA - La Vanguardia - Víctor-M. Amela - 19/02/2007)

Montserrat Rico. Escritora de novela històrica

Me cito con Montserrat Rico en el viejo Ritz, hotel en el que se alojó Heinrich Himmler en su breve estancia en Barcelona (en la habitación 207). Ahí alguien le robó un maletín negro del que nunca más se supo. Rico dice que contenía la obra de Otto Rahn - autor que vinculó Grial y catarismo-, además de ciertos planos de cavernas de Montserrat, pasadizos y grutas bajo la abadía, de un gran lago subterráneo... Lo cuenta en su atractiva novela ´La abadía profanada´ (Planeta/ Columna), profusamente documentada. En ella revela algo en lo que los historiadores no se habían detenido lo bastante: la teología de Hitler, su fantasía mesiánica basada en un Jesús ario que se manifestaba en él con la divina misión de eliminar a judíos y católicos y fundar una nueva era, cimentar un nuevo imperio.

Tengo 42 años. Nací en Barcelona y vivo en Badalona. Soy escritora. Estoy casada y tengo dos hijos, Javier (24) y Laura (17). Soy apolítica. Soy agnóstica. Los nazis estaban edificando una religión con la que sustituir a la Iglesia católica (¡incluso planearon secuestrar al Papa de Roma!), a la que acusaban de ocultar que Jesús era ario.

- Dice usted que Himmler visitó Montserrat...
- Heinrich Himmler estuvo en la abadía de Montserrat la tarde del 23 de octubre de 1940. ¡Un día trascendente para España!

- ¿Por qué?
- Ese mismo día Hitler y Franco se entrevistaban en la estación de Hendaya.

- ¿Establece relación entre ambos hechos?
- Sólo que la mano derecha de Hitler era Himmler, y si no estaba junto a Hitler en la importante cita de Hendaya, ¡era porque entendían que andaba en algo importante!

- ¿Y en qué andaba Himmler exactamente?
- Para Hitler, Himmler y un secreto círculo de jerarcas nazis, Montserrat podía ser el Montsalvat del ciclo artúrico: ¡la montaña del Grial! Así que Himmler subió a la abadía de Montserrat tras la pista del Grial...

- ¿Y qué entendía esa gente por Grial?
- Un objeto de poder, un talismán o un conocimiento que les otorgaría supremacía e inmortalidad a ellos y al III Reich, su imperio.

- ¿De verdad creían eso?
- ¡Todos los imperios precisan de signos y símbolos! Himmler fundó la Ahnenerbe, oficina del ocultismo, con el fin de localizar y obtener ciertos objetos simbólicos sagrados.

- ¿Qué tipo objetos?
- El arca de Noé, el arca de la Alianza, la Menorah... Lo primero que hicieron al dominar Austria ¡fue buscar la Santa Lanza del tesoro de los Habsburgo, en el palacio Hofburg de Viena, y llevarla en tren a Nuremberg!

- ¿La lanza con la que el soldado romano Longinos alanceó el costado de Jesús?
- Sí. Recuerde que en el castillo del Grial del ciclo artúrico ¡la lanza y el Grial están juntos! Ellos buscaban reunirlos de nuevo...

- ¿El Grial es la copa de la Última Cena?
- Una copa o una piedra. La copa en que Jesús bebió el vino en la Última Cena y en la que después recogieron sangre de su costado. O la piedra que cayó de la frente a Lucifer.

- ¿Y sabía Himmler que la seo de Valencia custodia un Santo Grial... de piedra?
- Sí, y planeaban robarlo..., cuando estalló la Guerra Civil y el canónigo de la catedral, Elías Olmos, lo ocultó: lo emparedó en un pajar de Carlet, desde julio de 1936 hasta 1940.

- ¡Bravo por el canónigo, buenos reflejos!
- He sabido que en 1937 dos judíos de Amberes le propusieron comprárselo ¡por 8 millones de pesetas! y un pasaporte para que huyese... Olmos juró desconocer dónde estaba.

- Un hombre íntegro: ¡rechazó una gran fortuna..! ¿Quiénes serían aquellos dos judíos?
- ¿Espías nazis? ¿Judíos que querían evitar que Hitler obtuviese ese Grial? No lo sé...

- Si en 1940 el Grial valenciano reapareció, ¿cuál buscaba Himmler en Montserrat?
- Eso le pregunté al monje benedictino Andreu Ripol, que fue el interlocutor de Himmler en Montserrat, pues hablaba alemán. ¡A sus 92 años, se acordaba de todo! Hablamos en el 2002, tres meses antes de su muerte.

- ¿Y qué le contó?
- Que Himmler era feo. Y grosero, brusco y maleducado. No quiso besar a la Moreneta, sólo le interesaba la montaña y ver la biblioteca. Ya en ella, espetó: "Quiero ver los documentos sobre Perceval y el Grial".

- ¿Qué documentos andaría buscando?
- Creo que más que una copa, Himmler buscaba datos, datos acerca de si el Santo Grial, más que un objeto..., era un linaje.

- ¿Qué linaje?
- Sospechaban que más que un objeto santo (*San Greal*),era una sangre real (Sang Real): ¡la sangre davídica de Jesucristo!

- ¿Creían que Jesús tuvo descendencia?
- En esa clave interpretaban ellos los romances griálicos: María Magdalena, refugiada en el sur de Francia, habría engendrado con Jesús descendencia, sangre que circularía por las venas de los reyes merovingios y, más tarde, de nobles occitanos cátaros.

- ¿Y por qué les interesaba eso a los nazis?
- Querían injertarse en esa tradición griálica (cantada por Wolfram von Eschenbach en *Parsifal*)que se enfrentó a la Iglesia de Roma. Los nazis querían suplantar a la Iglesia católica por otra religión hecha por ellos.

- Envidiaban un poder de casi dos mil años.
- Usurpaban objetos sacros para edificar una religión centrada en la supremacía de la sangre aria, de la que Hitler era el Mesías y Rey, como si fuese Jesucristo reencarnado.

- ¿Tal era el delirio mesiánico de Hitler?
- ¡Lo escribió en *Mein Kampf*!Léalo: "Yo me creo en el deber de obrar en el sentido del Todopoderoso Creador: al combatir a los judíos cumplo la tarea del Señor".

- ¿Y no le inquietaba que Jesús fuese judío, que su "sangre real" fuese sangre judía?
- ¡Ah, he ahí una clave del holocausto! Mire lo que Himmler le soltó a Ripol aquel día en Montserrat: "Jesucristo era ario, y ustedes los católicos se niegan a reconocerlo".

- ¿Jesucristo, ario? ¿En qué se basaba?
- Yahvé le dice a Rebeca: "Dos naciones llevas en tu vientre, y una dominará a la otra: el mayor servirá al pequeño". Para Himmler, el mayor, Esaú, era judío; y Jacob, el pequeño, ario (del que descenderán Jesús... y Hitler). Jacob roba a Esaú la primogenitura, y Yahvé lo bendecirá. ¡Hitler quería culminar la profecía: machacar a todos los descendientes de Esaú, ser él como un nuevo Papa!

- ¿Cómo reaccionó el padre Ripol?
- Le dijo a Himmler: "¿Cómo podían ser Esaú judío y Jacob ario... si eran gemelos?" ¡El padre Ripol era valiente! Le afeó a Himmler el maltrato a benedictinos alemanes.

- Pero aceptaron recibirle en Montserrat...
- Presionados por Franco. Al acabar la visita, Ripol se quejó a Franco, por medio del capitán general de Catalunya: le pidió que en lo sucesivo evitase ponerles en la tesitura de recibir a personajes tan desagradables.

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