5.8.06

Suggeriments a en Tais Bastida per a la restauració del concepte de renaixement artístic i de l’art reinaxentista català (V)


(conversa creuada entre Jordi Bilbeny i Tais Bastida)

Tais Bastida
Jordi, quines evidències has trobat de lleó baptista albert?, estic repassant dues referències clàssiques i no hi veig res (com a molt, s'hi refereixen com a Leon), només que el fan nat tant a gènova com a florència, però entra en la lògica de la història oficiosa.


Jordi Bilbeny
Fa temps l'Avui va publicar una carta d'ell, escrita "en aquesta nostra llengua catalana" o una expressió semblant. Em sembla que la vaig donar a En Jordi Mas, de la Fundació, perquè l'escannegés i la pengés al web. No sé com haurà acabat la qüestió. Per si de cas, li rebotaré el correu, perquè si té la notícia, la pengi tan aviat com pugui al web i la puguis consultar.

D'altra banda, no sé on, vaig llegir que hi avia algú a Catalunya --em sembla molt que una dona-- que avia fet la seva tesi doctoral o un llibre prou important sobre els raonaments estètics de l'Alberti i exposava que aquest autor tenia una predilecció especial per Perpinyà i d'altres indrets de la Catalunya Nord, dels quals llocs parlava per il·lustrar els seus exemples d'art.

Llavors, si l'Alberti, fos un Albert, tema tancat. Perquè els Albert sí que són una
nissaga rellevant del Rosselló i que escrivien en català als catalans i podien posar l'art rossellonès com a exemple de les seves reflexions artístiques. Això és tot el que tinc ara mateix. FA quinze dies em vaig comprar una biografia francesa sobre ell. I quan pugui hi faré un cop d'ull. Si la volies consultar, tu mateix. Ja saps on sóc.

Per cert, sabies que hi avia un Francisco de Cossa a València a la segona meitat del segle XV on pinta algunes obres? T'ho dic perquè En Joan Cossa serà el patró de la nau Santa Maria i un dels militars i navegants de confiança d'En Colom i el qui pintarà el mapa d'Amèrica més antic que es conserva. Els Cossa els trobem documentats a Castelló d'Empúries també durant la Guerra Civil catalana del XV. Són napolitans i arriben al Principat, quan els catalans juren Renat d'Anjou com a rei de Catalunya. Els Cossa l'avien servit a Nàpols contra el Magnànim. En perdre es van traslladar amb ell a Provença i finalment aterraran a Catalunya, des d'on passaran a Amèrica amb En Colom.

Ja em diràs alguna cosa.

www.HistoCat.cat

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Aquesta dona de la qual parla en Jordi, que va fer la tesi doctoral sobre Lleó Baptista Albert, és la Magda Saura, professora de l'escola d'arquitectura de Barcelona. I efectivament, té un llibre titulat "els pobles catalans" on diu que Albertti (em resisteixo a escriure-ho en català) va passar deu anys a Barcelona, pagats pel govern de Florència per tal que investigues sobre l'arquitectura del nostre pais.

El comentari arriba molt tard, però espero serveixi d'alguna cosa.

Endavant amb la vostra feina

11:16 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home