23.2.07

Estimat Sr Verdera...


El Sr. Nito Verdera és un de tants 'erudits' que de tan dir-la grosa, ell mateix se l'ha acabat creien. La proba de que Colom no era pas jueu, és tan evident i clamorosa que em nego a creure que no l'ha vist. En tot cas, li donarem una mica de temps perquè estem absolutament convençuts que amb una mica d'esforç i de meditació o de yoga, serà capaç d'arrivar a la solució.

Perque no és digui que posem o que treiem, ens estalviarem qualsevol opinió sobre el següent article del Sr Verdera a "Ultima Hora de Ibiza" i deixarem que siguin vostès mateixos els qui jutgin:




«El único aspirante que queda es el Colón catalano-hablante de Eivissa»
J. HERRANZ

El investigador ibicenco Nito Verdera presentó ayer en el Consell el libro que reúne las ponencias presentadas en el simposio internacional celebrado el pasado abril en Eivissa sobre «La lengua materna de Cristóbal Colón», en el que intervinieron especialistas de España, Italia y los Estados Unidos. El volumen ha sido publicado con la colaboración de la Fundación Abel Matutes y otras entidades e instituciones.
Preguntado por este periódico sobre si se conocían ya las conclusiones de las investigaciones que un equipo de la Universidad de Granada está realizando desde hace ya algún tiempo para demostrar finalmente el origen de Colón mediante el estudio comparativo de sus presuntos restos con los de sus posibles descendientes, Verdera afirmó: «Se hicieron 477 muestras en los territorios de la Corona de Aragón, en el sur de Francia y en Italia. El 13 de octubre pasado el doctor Llorente (quien dirige el equipo de investigación) dijo en un comunicado que no había habido ninguna concordancia». «Yo aseguré en Barcelona (en un congreso colombino celebrado el pasado mes) que ni la habrá. No puede haberla, porque como ellos eran judíos conversos, al bautizarse adoptaron el nombre de la familia que los protegía, los Colom».
Nito Verdera aportó otros datos singulares: «En Barcelona me llegó una filtración al más alto nivel, que supongo intencionada: se ha dicho en Granada que han encontrado una concordancia en el norte de África. Y esto sí que es importante, pues demuestra que habría concordancia con un núcleo judío del norte de África. Y es que cuando en 1391 los judíos tuvieron que escapar de España, los de las Islas se refugiaron en el Magreb central. Ahora entiendo yo por qué Colón, al igual que utilizó muchos topónimos de Eivissa y Formentera, uso siete que eran de Argelia».
Todo lo cual, parece ser que le lleva a reforzar la teoría en la que ha estado trabajando desde hace varias décadas este entusiasta investigador: «Después de caer el candidato que defendía Barcelona, Joan Colom Beltran, pues se ha demostrado que en 1484 ya había muerto; y de caer también los otros candidatos posibles, el único aspirante que queda es el Colom catalano hablante de Eivissa», concluyó Verdera.




www.HistoCat.cat

13 Comments:

Anonymous Anònim said...

Desgraciadament no s'equivoca, de moment en Nito.
Pero es que en el s XIV hi habien moltes mes families Colom nobles, una a Viar, unaltra a Eivissa, a Tarragona, i no ens oblidem de la originaria de Tarroja.
I el problema es que tots ens hem concentrat excesivament en la de Barcelona, i ara resulta que al 1500 ja eren morts.
Tampoc es gens irreal que en Cristofor fos jueu, ja ho afirmaben Madariaga i Wiesental.

5:52 p. m.  
Blogger Marc said...

Al 1500 no eren pas morts, està de sobres demostrat que no és així.

Tambe es fa estrany que fos jueu, ja que a vegades se li diu "mossèn" i tenia familiars membres de la església, cosa que pel que jo tinc entès no es permetia als jueus...

10:20 p. m.  
Anonymous Anònim said...

No podia ser jueu.

No perque es digues mossen que no vol dir res mes que mon senyor i s'aplicava tambe a la petita noblesa pero si perque tenia familiars a l'esglesia.

MAI l'esglesia hagues deixat entrar un cripto-jueu dins.

9:25 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Perdoneu però segons un comunicat de el Centre d'estudis colombins no és cert que no h i hagi cap concordància tot el contrari hi ha mostres que concorden en més d'un 40 % el que vol dir que si era de la familia Colom pero el que pot passar es que els colombos o Colone siguin de la mateixa branca familiar la qual cosa voldria dir que totes aquestes families venen d'un mateix tronc comú

3:43 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Que no hi habien jueus a l'Esglesia? No fotem.!
El mateix Torquemada era descendent de jueus.!
Llegiu "les Profecies" i us adonareu que son escrites per un jueu, per molt que es disfresi de cristià.

6:50 p. m.  
Anonymous Joan Casanova Colom said...

"desconeixement absolut d’allò en què presumeix ser un expert."
Perque no concreteu una mica on es l'error d'en Nito?

Com podeu ser tant agossarats de afirmar "desconeixement absolut"?
Vosaltres , apart de llegir el llibre d'en Bilbeny, heu llegit alguna cosa mes?. Em sembla a mi que el Sr Verdera si ha llegit bastant mes que vosaltres.

Com podeu fer afirmacions tant absolutes com "està de sobres demostrat", quan aquest tema es, desgraciadament, especulatiu?

Per cert, acaben de trobar al Arxiu Reial de Barcelona que Lluis Colom Bertran ja era mort (no desaparegut) el 1498.

Aquest tema canvia tant amb tant poc que no es pot despreciar les opinions de gent que porten molts mes anys que vosaltres en aixó.

Talibans, que sou una colla de talibans..!

9:11 a. m.  
Blogger Xevi said...

Si en Colom fos d'orígen jueu, el fiscal dels plets colombins hauria estat el primer en dir-ho, o com a mínim insinuar-ho. I no podien acusar-lo d'ésser jueu perquè ni manipulant documents s'ho hauria empassat la gent de l'època... O no?

12:50 p. m.  
Anonymous Anònim said...

C. Colom va apendre llatí i castellà (ple de catalanades), que ja sabia quan arriba a Andalusia, al Magreb?????
Son els dos idiomes coneguts en que escriu. També la biblioteca colombina la va iniciar/fer al Magreb? R. LLull sí que hi anava al Magreb, però dominava l'àrab i hi feia proselitisme cristià.
També va aprendre a navegar al Magreb?
J. S.

5:33 p. m.  
Anonymous Anònim said...

La vila algeriana d'Orà la van ocupar els espanyols el 1.509. Castellans o catalans? La història oficial diu que castellans, però mirant els mapes de l'època i les seves banderes, en podem estar segurs?. Al segle XIX i fins ben entrat el segle XX a moltes localitats algerianes s'hi parlava català (Veure "Excursions i viatges" de Jacint Verdaguer). Quan els francessos van ocupar Algèria es van sorprendre que hi havia una població considerable de població d'origen espanyol, a Alger i especialment a Orà. Segons les estadístiques del Cércle Algérianiste l'any 1845 en moltes localitats els habitants d'origen espanyol triplicaven els d'origen francès. http://www.cerclealgerianiste.asso.fr/contenu/origine.htm
L'explicació oficial és que catalans d'Alacant i Menorca hi van emigrar fugint de la misèria al s.XIX, però no té gaire sentit que sense una població establerta anteriorment es fessin aquestes migracions a un país Africà d'administració francesa, quan podrien haver emigrat més fàcilment a altres colònies d'administració espanyola. I més estrany sembla suposar que triplicaren la població d'origen francès. Orà fou durant gairebé 3 segles de sobirania espanyola (1509-1791) -excepte un petit interval durant la guerra de successió que pertanyia a l'imperi otomà-. Posteriorment tornaria a ser de sobirania otomana, fins a arribar després els francessos el 1830. I després de tot això resulta que a Orà s'hi parlava català encara al segle XX. Vaja, penso jo que trobar topònims catalans a Algèria no ha d'estar forçosament relacionat amb emigracions xuetes. I fixeu-vos en la data de l'ocupació d'Orà, 1509!

12:32 a. m.  
Blogger Alejandro Sendra said...

recordem qui va anar allà a fer la guerra 80? anys després.

"Sabem, doncs, que un dels dos Miguel de Cervantes o alguns aspectes del Miguel de Cervantes que coneixem, era de classe alta i militar, que va estar a Flandes i Lepant, a les campanyes d’ORAN i La
Goleta."

"En Gaspar de Escolano ens diu a la Historia de la Insigne y Coronada Ciudad de Valencia que En Jeroni Servent serví el rei Felip II en totes les ocasions del seu temps, per espai de quaranta anys, com foren els socors d’ORAN i de la Goleta o Tunis i la presa del Penyal de los Vélez de la Gomera."

http://www.histocat.cat/pdf/cervantes_catala.pdf

6:50 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Al senyor Joan Casanova Colom:

Talibans?, ja ja El centre d'estudis Colombins està ja tan desacreditat que ni descobrint on es enterrat realment en Colom, refarien el nom.

Els meus darrers contactes a Itália, encara se'n fan creus que aquests paios encara visquin.

Apa, seguiu així que arrivareu lluny. Pobre centre d'estudis....

1:23 a. m.  
Anonymous Joan Casanova said...

No entenc els motius pels quals pugui estar desacreditat el C.E.C., pero em sembla llogic que a Italia no els interesi res del que diuen. De moment.
I no soc del C.E.C., si aixó tant et preocupa.
A aixó s'en diu "manies persecutories", molt propies en sectes talibans com la vostra.

5:53 p. m.  
Blogger mcapdevila said...

Cal no oblidar que Lluis Colom (el darrer descendent legal que podia deixar el cromosoma Y analitzat) va morir desterrat a Oran i i era bastan procliu a les dones. - L'acusació era la de bigàmia-

Per altre banda us puc parlar dels estudis fets per dos científics francesos sobre la "lingua franca", que parlaven els jueus d'Orà al s.xix A aquesta no li poden dir que la van portar el s.xix des d'Alacant.
El jueu americà que en fa l'estudi troba (entre moltes altres totalment catalanes que ell identifica com italianes)el verb "coionar", que significa -pendre el pel, enriure's, fer broma-, i el pobre home diu que no sap d'on pot venir..., el català el tenen completament oblidat

5:40 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home